1477

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: مصرف میان وعده‌های غذایی در بین دانش آموزان نقشی مهم و اساسی در بهبود عملکرد و یادگیری و شادابی آنان ایفا می‌کند.

اسماء حسن‌زاده افزود: یکی از دوران‌های مهم شکل‌گیری عادات غذایی و شیوه زندگی افراد در سنین دوران مدرسه است که دراین‌ارتباط باید علاوه بر مصرف سه وعده‌غذای اصلی، 2 میان وعده را در برنامه خود قرار دهند.
وی بابیان اینکه میان وعده‌ها باعث ثابت نگه‌داشتن قند خون برای عملکرد طبیعی مغز، تأمین بخشی از انرژی موردنیاز برای فعالیت‌ها، حفظ کارایی و کمک به یادگیری دانش‌آموز می‌شود، گفت: نیازهای تغذیه‌ای در این سنین متغیر بوده و بر اساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک، اندازه بدن و میزان فعالیت دانش آموزان متفاوت است.

حسن‌زاده اظهار کرد: ارزیابی اجتماعی- اقتصادی، معاینه‌های بالینی، بررسی‌های تن‌سنجی، ارزیابی غذاهای مصرفی و بیوشیمیایی از مهم‌ترین معیارهای رشد دانش آموزان به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: بهترین روش و پایه ارزیابی رشد و وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموز، تن‌سنجی و اندازه‌گیری قد، وزن و محاسبه شاخص نمایه توده بدنی 'بی ام آی ' و مقایسه آن با منحنی استاندارد رشد است.
این کارشناس تغذیه گفت: کارکنان بهداشتی برای اندازه‌گیری رشد دانش آموزان در زمینه محاسبه سن امروز، توزین، ثبت وزن، اندازه‌گیری و ثبت قد در وضعیت ایستاده و محاسبه بی ام آی باید مهارت لازم را کسب کنند.
وی بیان کرد: بهترین راه برای اطمینان از تأمین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه استفاده از پنج گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، سبزی و میوه‌هاست.
حسن‌زاده گفت: اگر مدت‌زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطح مطلوب دشوارتر و یادگیری و تمرکز حواس نیز مختل می‌شود.

وی بابیان اینکه میان وعده‌ها باید از یک یا چند گروه غذایی اصلی تشکیل شوند، افزود: نان همراه با پنیر، تخم‌مرغ و یا یک نوع سبزی، انواع ساندویچ‌های خانگی شامل کوکو و کتلت، شیر و بیسکویت، تنقلات سنتی نظیر گندم برشته، برنجک، عدس بو داده، بهترین میان وعده‌ها برای نوجوانان است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: نوجوانان باید از خوردن موادی نظیر پفک و چیپس به دلیل شوری و افزودنی‌ها، نوشابه‌های گازدار به دلیل اختلال در جذب کلسیم که باعث پوکی استخوان می‌شود، مصرف بی‌رویه فست فودها شامل پیتزا، سوسیس و کالباس که منجر به چاقی می‌شوند و مصرف بی‌رویه شکلات که منجر به کم شدن اشتها، پوسیدگی دندان و بروز آلرژی می‌شوند، پرهیز کنند.

تبلیغات